Svar: Selektiv og med vilje af stål
11. november 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Det er helt naturligt at børn i 1 års alderen spiser mere selektivt end tidligere. De vokser ikke så hurtigt mere, den naturlige lyst til at putte i munden for at undersøge og smage på ting er væk - i stedet knibes munden sammen og tallerkenen skubbes væk og det er mere interessant at se hvordan mor og far reagerer på det :)
Der er jo ingen tvivl om at lillepigen er fuldt ud opmærksom på at hun får en eller anden form for reaktion hos dig, når hun ikke spiser og at hun meget hurtigt kan blive centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det? :)
Sidder hun for bordenden eller sidder I alle fire overfor hinanden? Hvis hun sidder og troner for bordenden, så kunne det være en god idé at sætte hende ned langs siden af bordet, ligesom I andre, så hun ikke får mere opmærksomhed end højst nødvendigt.
Det er også en rigtig god idé at server lidt mad af gangen, hvis hun får for meget virker det uoverskueligt. Og så skal du servere variation og appellere til hendes madlyst ved at sammensætte maden i farver. Det er ikke særlig interessant at spise en kedelig grå masse, maden skal serveres adskilt, så hun sammen med sit rugbrød får kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, kogte pastaskruer, rejer, ½ hårdkogt æg,½ frikadelle osv. så hun har lidt at vælge imellem.
Og så er det super vigtigt at du giver hende madro og lader hende spise det hun nu synes er interessant. Det gør ikke noget at det kun er brød og majs der glider ned den ene dag, hvis det næste dag så er pastaskruer og rejer. Det er en god idé at se på hendes indtag over flere dage og således se på om hun ikke over flere dage spiser mad fra forskellige fødevarekategorier og således spiser varieret. Hvis man kun ser på hendes indtag over en enkelt dag eller to, så kan det meget hurtigt virke ensidigt :)
Og så må du tro på at hvis hun er sulten, så spiser hun og er hun ikke sulten, ja så spiser hun ikke. Det er fortsat vigtigt at give hende små hyppige måltider dagen igennem, for så går der ikke flere timer imellem at hun får noget mad. Så hvis hun ikke har spist særlig meget til det ene måltid, så får hun et mellemmåltid, hvor hun så forhåbentlig spiser lidt. Hun sulter således ikke, men får lidt til sit blodsukker og hendes energiforbrug, der naturligvis skal dækkes.
Og så skal hun naturligvis ikke har søde fødevarer som saft, juice, slik, kager osv. da det giver en falsk mæthedsfølelse og fjerner appetitten. Nogle gange får hun måske noget 'lidt for lækkert' fordi storebror også er der og gerne vil have det, men det er vigtigt at holde sukkerindtaget nede for dem begge to :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske